Home Menu

De Jamathi geschiedenis

 

 

Jamathi 50 cc racers

 

In 1962 besloten de 50 cc wegrace coureurs Jan Thiel en Martin Mijwaart om gezamenlijk nieuwe racers te bouwen.

 

In 1963 werd met deze machientjes, die voorzien waren van een Royal Nord blok, geracet in Nederland en België.

 

Een jaar later werden er eigen blokken gemaakt en kwamen de racers onder de naam Tansini op de circuits. Dat leverde wat broodnodige centen op van de gelijknamige Italiaanse motorenfabriek.

 

Voor het seizoen 1965 werden nieuwe rijwielgedeeltes gebouwd en werd de naam Jamathi bedacht, een samen voegsel van letters uit de namen JAn, MArtin en THIel. Deze machientjes waren zeer snel en toen Jan besloot te stoppen met racen en Paul Lodewijkx als coureur in het Jamathi team werd opgenomen kwamen er fantastische race successen.

 

Voor het seizoen 1968 werd een geheel nieuwe racer voor Paul gebouwd, waarmee hij o.a. Anscheidt op de fabrieks-Suzuki tijdens de Dutch TT te Assen versloeg, de wereldpers versteld deed staan en heel Nederland op z'n kop zette! Na nog meer GP successen werd Paul 2e in het 50 cc Wereldkampioenschap en Jamathi werd 3e in het WK voor constructeurs.

 

In 1969 behaalde Paul GP zeges in Italîë, Tsjechoslowakije en Joegoslavië en miste op een haar na de wereldtitel. Door een verkeersongeval in de winter van '69 werd Paul voor lange tijd uitgeschakeld en werd z'n plaats in het Jamathi team ingenomen door Aalt Toersen.

 

Aalt won in 1970 de GP's van België, DDR en Tsjechoslowakije. Door o.a. een valpartij in Assen (5e plaats) en pech aan het einde van het seizoen werd opnieuw de wereldtitel op een haar na gemist. Aalt werd 2e achter Angel Nieto op Derbi, Martin werd 7e en Jamathi werd opnieuw 2e in het WK der constructeurs.

 

De nieuwe Jamathi racer voor 1971 was opnieuw smaller en lager. Herman Meyer werd 4e en Aalt Toersen werd 6e in de WK eindstand, terwijl Theo Timmer Nationaal kampioen werd.

 

Door dit succes ging Theo in '72 en '73 de GP's rijden en werd beide seizoenen 3e in het WK met GP zeges in de DDR en West Duitsland.

 

Jan Bruins reed de GP's van 1974 op Jamathi en werd 7e in de WK eindstand, terwijl Juup Bosman Nationaal kampioen werd.

 

Naast Jan Mijwaart, Peter Pauw, Cees van Dongen en Leo Commu behaalden o.a. ook de Zweed Leif RoseIl en de Engelsman Nigel Stone (Engels kampioen in '73 en '74) goede resultaten op Jamathi.

 

In 1975 werden Jan Thiel en Martin Mijwaart door financiële problemen genoodzaakt in te gaan op het aanbod van Piovaticci om naar Italië te komen en daar verder te gaan onder die naam met als rijder Eugenio Lazzarini. Hij won de GP van Zweden en werd 2e in het WK van ’75.

 

Van 1976 t/m 1979 was het ex Jamathi team werkzaam voor Bultaco met de coureurs Angel Nieto, die in '76 en '77 wereldkampioen werd, en Ricardo Tormo die dat voorbeeld volgde in '78 en ‘81.

 

In 1982 werd het laatste 50 cc WK verreden.

 

 

Jamathi bromfietsen en 50cc motorfietsen

 

Na de fantastische TT-overwinning in 1968 werd in samenwerking met de Firma Bruinsma te Amsterdam een Jamathi bromfiets ontworpen.

 

Het werd een erg sportief uitziend model en de gebruikte materialen waren zeer duurzaam, zoals een vernikkeld frame, Minarelli P4 Sport motor, polyester tank en spatborden en Marzocchi vering.

 

Begin 1969 werden de eersten verkocht en spoedig was ook een 50 cc motorfietsmodel beschikbaar.

 

Halverwege 1970 werd het model op diverse punten gewijzigd met name om de productiekosten te verlagen.

 

Nadat er in de loop van 1971 zo'n 900 verkocht waren bleken de opbrengsten, die voor een belangrijk deel aan het raceteam toe zouden komen, erg tegen te vallen en werd de productie gestopt.

 

 

jamathi fanclubblad

 

In 1969 besloten Frans Brouwer en Nick Broeders om een Jamathi fanclub op te richten. Zij waren helemaal bezeten van wegraces en met name de prestaties van het Jamathi team in de 50cc klasse had hun belangstelling.

 

Voor het oprichten van de Jamathi fanclub kregen zij de volledige medewerking van Henk Vink van de firma G. Joh. Bruinsma N.V. en van het Jamathi team.

 

Het lidmaatschap van de Jamathi fanclub was voor Jamathi-bezitters gratis en voor alle andere geïnteresseerden 10 gulden per jaar.

 

Hieronder staan de eerste 4 Jamathi fanclubbladen die indertijd zijn uitgebracht in pdf bestand.

 

Jamathi-fanclubblad-nr.-1-september-1969

Jamathi-fanclubblad-nr.-2-oktober-1969

Jamathi-fanclubblad-nr.-3-november-1969

Jamathi-fanclubblad-nr.-4-december-1969

Sluiten
http://www.jamathi.nl/