Home Menu

Jamathi replica racers

 

Door de jaren heen zijn er door verschillende enthousiastelingen en fans van de Jamathi racers eigenhandig replica’s van de Jamathi racers gebouwd.

De replica’s zijn vaak gebouwd op basis van het frame van een Jamathi bromfiets maar ook zijn er replica’s gebouwd waarvan ook het frame zelf nagebouwd is.

 

 

De eerste Jamathi replica racers


De basis voor de eerste replica racers die men bouwde was meestal het frame van een Jamathi bromfiets type 1, en juist dat frame was weer afgeleid was van de racers. Een enkele keer gebruikte men ook wel het frame van een type 2 bromfiets. De uitlaat die aan de achterkant van de cilinder zit, kreeg ruimte door aan de linkerkant één framebuis een bocht naar binnen te geven. De achtervork werd verlengd om een goede zit positie op de racer te krijgen. Rem- en schakelpedaal werden pas gemaakt. De bestaande bromfietstank werd verlengd en kreeg zo het uiterlijk dat een beetje overeen komt met dat van een benzinetank van de racers. Het zitje kwam van een toeleverancier. De kuip kwam van een afdruk van de oude Kreidler racers. De Marzocchi voorvork werd zo van de bromfiets overgenomen, alleen de lengte werd ingekort. De achterschokdempers waren standaard delen die voorradig waren. De 18” wielen kregen aluminium velgen en de naven waren standaard producten, de achternaaf kwam van Grimeca zoals deze ook in de standaard Jamathi bromfiets gemonteerd waren. Verder werd er vaak een nagemaakte voornaaf gemonteerd gelijk aan die van een Kreidler racer. De banden kwamen van Bridgestone. Clipons werden vaak zelf gemaakt met daarop bestaande rem, koppeling en gashandel.

 

 

IMG_0042

 Replica racer met als basis een type 1 frame

 

 

240 Jamathi van Wil de Jong 1995 verlengde tank

 Replica racer met als basis een type 2 frame

 

 

Het motorblok


Voor het motorblok wordt vaak gebruik gemaakt van een Minarelli P6 blok met 6 versnellingen en de versnellingsbak krijgt dan een closebak. De cilinder aansluiting op de carterhelften wordt opgelast, zodat grotere spoelpoorten kunnen worden gemaakt en er ook ruimte ontstaat voor de derde spoelpoort omdat de cilinder er omgedraaid op komt. De uitlaat wijst dan naar achteren. De tapeinden voor de bevestiging van de cilinder worden verplaatst. De roterende inlaat komt aan de linkerkant, hiervoor wordt materiaal ingebracht d.m.v. gieten en dan verlijmen. Hierop komt dan het huis waar de schijf in moet draaien, de stalen schijf wordt gemonteerd op een zeskant die vastgezet wordt op de krukas. Op het deksel komt dan de carburateur, deze moet van een type zijn dat vroeger ook gebruikt werd. Aan de rechterzijde wordt ook extra materiaal ingelijmd voor de grotere spoelpoorten. De primaire tandwielen die standaard een schuine vertanding hebben, worden vervangen door tandwielen met rechte vertanding. De originele koppelingsas wil nog weleens breken op het draaduiteinde, deze wordt vervangen door een nieuw gemaakte as, met op het uiteinde een spline vertanding, waar het koppelingbinnenhart van Kreidler weer goed op past. De koppeling is van het droge type, hiervoor is een nieuw koppelingdeksel gegoten met de naam Jamathi erop. De koppelingsplaten zijn van Kreidler, zodat hiervoor gemakkelijk aan nieuwe te komen is. In eerste instantie werd er een originele krukas gebruikt, later werd deze krukas vaak vervangen door een nieuwe krukas van een Minarelli AM6 omdat deze krukassen sterker zijn.

 

270 Barneveld 2003

Hier is het motorblok ingebouwd in een frame van de "tweede generatie" Jamathi replica racers, dus ook het frame is geheel zelf nagebouwd

 

 

Replica cilinder maken


En dan moest er nog een cilinder op het blok worden gemonteerd. Het moet er één zijn zonder zuiger gestuurd inlaatgat, maar wel met waterkoeling. Zelf een cilinder laten gieten en bewerken was en is een kostbare zaak. Bij de scooterzaken blijken er cilinders te zijn waar men mee racet en dus al opgevoerd zijn. De buitenkant moet er echter uitzien zoals vroeger en dus wordt er een mantel met kop gegoten, ook weer met de naam Jamathi erop, daarna bewerkt zodat de cilinder erin past en vastgelijmd kan worden. De elektrische waterpomp is vaak van Bosch en komt uit de auto industrie, ook wordt er nu vaak een pomp van Audi/VW gebruikt, geheel van kunststof. De uitlaat komt dus aan de achterzijde en wordt pas gemaakt, zodat deze goed in het frame past. De elektronische ontsteking komt van Dyna, de rotor zit op de kruktap, de gever zit op een aluminium plaatje, welk dan weer op het inlaatdeksel wordt vastgezet, zodanig dat deze verstelbaar is. De bobine zit onder de tank aan het frame vast. De voeding komt van een 12 volt accu. De gebruikte Dyna ontsteking werd later vaak vervangen door een ontsteking van Ignitech of door een Foekema ontsteking met andere bobines.

 

IMG_0071 - kopie (2)

Rechter zijaanzicht van het motorblok met de replica cilinder en cilinderkop

 

 

De 2e generatie Jamathi replica racers


Doordat er op den duur geen Jamathi bromfietsframes meer te krijgen waren, heeft Aalt Toersen indertijd besloten om zelf een compleet nieuw replicaframe te maken wat nog meer overeenkomsten zou krijgen met de originele racers van 1969 en 1970. De stroomlijn en het zitje werden ook vervangen door een afdruk van de vroegere Jamathi racers. De voornaaf werd vervangen door een replica naaf van de vroegere Fontana. De achternaaf is nagemaakt van een Suzuki racer, zoals Jamathi ook gebruikte, of een Grimeca zoals op de bromfietsen. De banden komen weer van Bridgestone en die worden nu nog steeds gemaakt. Het uiterlijk vertoont hierdoor een grotere gelijkenis met de Jamathi racers van 1969 en 1970 dan de eerste generatie replica racers.

 

150 Jamathi repl. frame A-01

Een geheel nagebouwd Jamathi frame op basis van de 1969 - 1970 racers

 

 

80 Frame 2001 AaltEen 2e generatie replica racer in opbouw


In de loop van de jaren hebben verschillende rijders met een Jamathi replica racer gereden of nemen nog steeds deel aan Demo races. Rijders die met een Jamathi replica racer hebben gereden of nog rijden zijn o.a. Dik Toersen, Harm Koster, Louis van Zanden, Aalt Toersen, Luc van Altena, Eling Bouwstra, Karl-Heinz Rappold, George Konings en Jan Koerhuis.


Het idee om productie racers te bouwen was er vroeger ook al wel. Door tijdgebrek ging dit niet door maar als ze toen wel gebouwd waren, hadden ze er ongetwijfeld zo uitgezien zoals ze nu gebouwd zijn. Met een P6 blok als basis.

 

IMG_0018 - kopie

Eling Bouwstra in actie op zijn Jamathi replica racer. Ook deze racer heeft een volledig nagebouwd frame op basis van de 1969 - 1970 racers

 

Sluiten
https://www.jamathi.nl/