Home Menu

Jamathi racers 1968

Seizoen 1968


Voor het seizoen 1968 werd er een compleet nieuwe racer gebouwd. Deze wordt ook wel de '68er genoemd. Het was weer een eigenbouw machine waarvoor op enkele Suzuki onderdelen na alles zelf werd gemaakt.

 

Deze racer werd de schrik van alle miljoenenfabrieken die met hun racers in de 50cc Grand Prix klasse en in de Internationale races begonnen te overheersen.

 

68-8 jan48-small

 De 1968-er Jamathi

 

68-7 jan47-small Jan Thiel naast de 1968-er Jamathi na een valpartij

       

Op 26 juni 1968 begon de training voor de Asser TT. Nadat er in de nacht van dinsdag op woensdag hard was doorgewerkt, liepen de Jamathi's in de eerste training niet naar wens. 's Avonds werd op een landweggetje in Veenhuizen getracht de fouten in de motor op te sporen.

 

Doordat het weer zo slecht was, bleef vooral de nieuwe motor, die een waterpomp had, te koud. Tot overmaat van ramp, spatte bij beide fietsen het big-end uit elkaar, waardoor de zuigers beschadigd raakten. Paul, Martin en Jan zetten echter door. Ze zetten beiden machines in de Renault en reden terug richting Nederhorst den Berg.


In de nacht van donderdag op vrijdag werd niet geslapen. Beiden motors werden gedemonteerd en voorzien van een nieuw big-end en nieuwe zuigers (zelf gedraaid). Daarna werden de motoren weer gemonteerd. Hierna werd ook nog eens het koelsysteem van de nieuwste Jamathi gewijzigd door het inbouwen van een thermostaat.

 

De machines werden weer ingeladen en er werd teruggereden naar Assen. Tijdens de training liet Paul Lodewijkx tot ieders verbazing de stopwatches stoppen op 3.59.2 min. Het nachtwerk had z'n vruchten afgeworpen en de machine bleek de snelste van de hele 50cc vloot te zijn. Zelfs de Suzuki tweecilinder fabrieksracer van Hans Georg Anscheidt bleek 2 volle seconden langzamer te zijn.


Paul's commentaar op het behaalde resultaat was: "Doordat we de hele nacht door hebben gewerkt, heb ik niet alles uit de machine kunnen halen. Ik hoop dat ik de race kan uitrijden".

 

Tijdens de race blijft Paul in de slipstream van H.G. Anscheidt rijden en stelt hem soms op de proef door met de Oranje Jamathi even langszij te komen. Tijdens de 6e ronde zakt de Jamathi iets af en er zit zo'n 50 meter tussen de Suzuki en de Jamathi. Er klinkt een treurig: "Ohh..." van de tribunes. In de 7e ronde lijken alle kansen te zijn vergaan als het gat gegroeid is tot zo'n 100 meter. In de zuidelijke bochten van het circuit haalt Paul echter het uiterste uit de Jamathi. De laatste kniebocht wordt hard ingereden... In het laatste stuk tot de finish kijkt Anscheidt rechts over z'n schouder, niet wetend dat Paul hem links voorbijkomt. De machine loeit hoog in zijn toeren en finisht met een wiellengte voor de Suzuki.


Een massaal "Jaaahhhhh" klinkt van de tribunes. De 130.000 man die aanwezig waren tijdens de race hoorden door de speakers dat Paul als eerste is gefinisht. Al snel wordt er begonnen met het zingen van het Wilhelmus.... Paul was tijdens een ongelooflijke race 1e geworden en had de hele racewereld te kijk gezet.

Paul legde later uit, dat de machine in het begin niet zo goed liep. Hij sputterde en sloeg over. Pas op het laatst liep de motor continu en was er ineens veel meer vermogen.

 

De 65er Jamathi werd dit jaar ook nog bereden door Martin Mijwaart en werd aan het eind van het jaar verkocht.

 

Na de TT overwinning trad het Jamathi drietal in dienst bij Kawasaki importeur G. Joh. Bruinsma. Om een betere financiële basis te krijgen werd een Jamathi bromfiets op de markt gebracht. In het schuurtje in Nederhorst den Berg werd een prototype van de bromfiets gebouwd en later werden ze in serie vervaardigd in Amsterdam.

   

 68-3 jamathi-1968-2

 De '68-er Jamathi 

Sluiten
https://www.jamathi.nl/