Home Menu

Jamathi racers 1973 en 1974

Seizoen 1973


In 1973 werd het monocoque frame van 1972 niet meer gebruikt. Het motorblokje van 1972 bleef als reserveblok. Er werd dit jaar weer enthousiast gebouwd aan een geheel nieuwe Jamathi.

 

Het nieuwe motorblok werd weer uit massief aluminium geconstrueerd. Omdat de freesbank in Breukelen eigenlijk te klein was voor dit grote werk werd het grote werk gedaan door Harry de Boer uit de Meern. Deze man heeft heel wat uurtjes belangeloos staan frezen voor het Jamathi team. Samen met Jan Thiel en Martin Mijwaart construeerde hij ook een nieuwe ronde, watergekoelde D.R.M. cilinder. Op een paar kleine wijzigingen na bleef het motorblok gelijk aan die van 1972.

 

Het nieuwe monocoque frame was iets eenvoudiger van constructie dan die van 1972. Doordat de radiateur nu in de neus van de stroomlijn werd geplaatst, kon er weer gebruik worden gemaakt van thermosyphon koeling. Het motortje leverde tijdens de TT van Assen zo'n 19 pk. bij ongeveer 15.800 omw/min.

 

71-3 jan123-small  De 1973-er Jamathi in 1973

 

 

Seizoen 1974


Voor het seizoen 1974 werd besloten om 2 nieuwe racers te bouwen. Er was dit jaar een nieuwe sponsor gevonden en Jan en Martin konden dit jaar op de hulp rekenen van de bekende schrijver Henk Keulemans, die ook het boek "Het Jamathi team" schreef. De 2 racers bleven nagenoeg gelijk aan het ontwerp van 1973.

 

Halverwege het seizoen was het nieuwe blok klaar dat gelijk was aan het vorige. In samenwerking met Harry de Boer van D.R.M. werd de cilinder nog sneller gemaakt. Bij Mahle werd de cilinder voorzien van een nikasil wand. Het nieuwe motorblokje gaf tijdens de tests in de winter ongeveer 20 pk. Helaas liep dit exemplaar vast, wat in tegenstelling tot het seizoen van 1973 hierna niet meer zou gebeuren.

 

Net voor de Italiaanse Grand Prix werd de Jamathi uitgerust met een mechanische waterpomp op de rechter krukastap, omdat de temperatuur bij de thermosyphon koeling enkele malen naar een kritieke temperatuur was gestegen. Ook werd de ontsteking aan de andere kant van het motorblok geplaatst. Door ziekte van Martin Mijwaart kwam de 2e racer niet voor de Asser TT af.

 

71-4 jan132-small 

Jan en Martin bij de 1973-er Jamathi

 

71-5 jan142-small

De toenmalige berijder van de Jamathi, Jan Bruins

 

Voor de Zweedse Grand Prix te Anderstorp werd de 2e Jamathi na 2 nachten doorwerken toch voltooid. Doordat er met de nieuwe machines een paar flinke crashes waren gemaakt en één frame ernstig ontzet was, werd er besloten om uit 2 racers 1 complete te bouwen.

 

Na de Internationale races te Hengelo werd op de proefbank het hoogste vermogen gemeten van 21,4 pk. bij 15.800 omw/min.!

 

71-9 jan thiel

Hierboven ziet u Jan Thiel op de '74-er racer tijdens de opening van het 50cc Racemotor museum Lexmond (september 1999)

Sluiten
https://www.jamathi.nl/